در بورس چه زمان چه نمادی را بخریم؟

مدیر قره زاده
پنج‌شنبه 22 خرداد 1399
زمان مطالعه 5 دقیقه

blog_1591870995_sQJv.jpg

این روزها با محبوب شدن بازار بورس در ایران افراد زیادی وقت خود را در این بازار صرف میکنند در مقاله زیر قصد داریم برای دوستان تازه وارد چند مبحث کلی و ساده بورس را با مثال شرح دهیم و در رابطه با زمان خرید، قیمت خرید توضیحاتی را خدمت شما ارائه نماییم. بسیاری از افراد هنگام خرید یا فروش نماد نمیدانند چه قیمتی را لحاظ کنند که ضرر یا زیانی متحمل نشوند در ادامه همراه ما باشید تا با چند مثال کاربردی به شما در این زمینه کمک کنیم.

وضعیت چارت برای تحلیل

چارت همیشه باید روی حالت تعدیل شده باشد؛ اگر روی تعدیل نشده بگذارید، گپ توی آن ایجاد میشود و محاسباتت کامل به هم میریزه و در این حالت اندیکاتور هم نمیتونید استفاده کنید.


بازه زمانی در بررسی چارت سه حالت داره:

یک: نوسان‌گیری یعنی زیر دو هفته، که باید بازه رو روی حداکثر 2 ماه قرار بدی (یعنی چارت رو بکشی و بازش کنی تا فقط دو ماه توی صفحه قابل دیدن باشه)
دو: میان مدت یعنی بین 1 تا 3 ماه نماد را نگهدارید. توی این حالت بازه چارت رو باید حدود 5 تا 6 ماه بذارید که کلیات و وضعیت کلی نماد رو بیبینید
سه: بلند مدت یعنی یک سال حداقل نماد را نگهدارید، که توی این حالت چارت به درد نمی‌خورد و باید توی سایت کدال گزارشات و صورت‌های مالی شرکت را در چند سال اخیر بررسی کنید (بعضی نمادها تا 900 درصد هم سود سالانه دارن یعنی پول شما 9 برابر میشه اگر 1 میلیون بخری بعد از 1 سال میشه 10 میلیون)


در زمان خرید با چه قیمتی نماد را بخریم؟

فرض کنیم یک نماد قیمت فعلی که داره معامله میشه (مثلاً قیمت اولین فروشنده : ارزان‌ترین فروشنده) روی  66130 ریال  هست یعنی نماد هر یک سهمش الان شش هزار و ششصد و سیزده تومن ارزش داره، حالا فرض کنیم تو میخوای مبلغ یک میلیون تومن از این نماد رو بخری یعنی باید 151 دونه ازش رو بزنی خرید؛ حالا اگر بجای قیمت 66130 بیای و مبلغ 66100 یا 66160 قیمت بزنی یعنی 453 تا تک تومنی تفاوت قیمتی هست که میزنی خرید حالا یا بالاتر یا پایین‌تر؛ دلیلش هم این هست که ریاله نه تومان پس زیاد در این زمینه وسواس به خرج ندید.


اگر بیای خیلی پایین‌تر بزنی خرید مثلاً 66000 بخری (یعنی یک و نیم درصد زیر قیمت فروشنده) اونوقت روی یک میلیون  1963 تا تک تومنی  تفاوت قیمت پیدا میکنه و تو 2 هزار تومن فقط پایین‌تر زدی خرید اگر اصلاً بیای روی منفی پنج درصد بزنی خرید و فرض کنیم همه خریدارایی که قیمت بالاتر دارن هم تموم بشه ((توضیحات در پایین)) و بعد نوبت تو بشه مثلاً جای 66130 با قیمت 65500 بتونی بزنی خرید و فروشنده هم داشته باشه اونوقت روی یک میلیون تومن تو 9500 تومن سود کردی و کمتر خریدی ولی اگر قیمت اون نماد اینقدر بیاد پایین که تو با این قیمت بتونی بخری عملاً سودی نکردی چون ارزش نماد کم شده.


دنبال قیمت نماد هیچ‌وقت ندوید

نه توی خرید نه توی فروش

اگر میخواهید یک نماد را بفروشید همون لحظه یا مثلاً 2000 تومن سود کمتر بزن فروش که درجا فروش بره و نجات پیدا کنید و اگر میخواید بخرید مثلاً 2000 تومن بالاتر بزنی خرید نسبت به سودی که قراره بدست بیاری صفر هست. فقط زمان بیشتری بایستی معطل شوید و شاید هرگز به فروش نرسد یا هرگز آن نماد را برای خرید به دست نیاورید.
مثلاً 2 میلیون از یک نماد خریدید و میخواهید 30 درصد سود بگیرید که 30 درصد از 2 میلیون میشه 600 هزار تومن سود خالص؛ حالا اگر موقع خرید 5000 تومن هم بیشتر و گرونتر خریده باشی الان 595 هزار تومن سود میکنی و خیلی تفاوتی نداره در کل ولی اگر همون موقع نخریده باشی ممکنه اصلاً نماد برای خرید گیرتون نیاد و انگار 600 هزار تومن سود را از دست دادی یا اینکه مجبور بشی تا آخر بازار منتظر باشی و 100 بار ادیت کنید تا بتونید با قیمت بالاتر بخرید و بعدش که حساب میکنید می‌بینید 15 هزار تومن مثلاً بالاتر از قیمت خریدید و سودت حالا میشه 585 هزار تومن!
من معتقدم وقتی که میخواهید بذارید برای ویرایش کردن و ریال عوض کردن، اون وقت را بگذارید روی بررسی نماد بهتر و زودتر پول خود را آزاد کن برو نماد بعدی رو بزن خرید!


چگونه قیمت باعث میشود در خرید و فروش ناموفق باشید

فرض کنید 5 نفر قیمت خرید زدن 1000 تومان و 5 نفر هم زدن 990 تومان و بعد شما بیایید بزنید با قیمت 900 تومن خرید، اول باید اونایی که زودتر قیمت زدن معامله بشه بعد نوبت تو میرسه و اینجوری نیست که اگر یه فروشنده قیمت 900 بزنه تو بتونی بخری؛ حتماً باید اونایی که زودتر سفارش ثبت کردن معاملشون انجام بشه!
ولی این خودش یک مشکل بزرگ داره، اونم این هست که وقتی میزنی جایگاهت رو نشون میده 1 ولی جایگاه واقعیت نفر 11 هست چون 10 نفر جلوی تو هستن ولی توی جایگاهت نشونش نمیده پس همیشه این مورد را در نظر بگیرید.
جایگاه لحظه‌ای تعداد نفراتی که توی قیمتی که ثبت کردی جلوی تو هستن رو نشون میده نه تعداد نفراتی که باید زودتر از تو خرید و فروش انجام بدن
جایگاه لحظه‌ای فقط زمانی ارزش داره که توی صف خرید یا صف فروش با بالاترین یا پایین‌ترین قیمت باشی و همه روی همون مبلغ، سفارش ثبت کرده باشند.


فرض کنیم هممون میخوایم یک نماد را با قیمت پایین مثلا یکی دو میلیون بخریم، میایم میگیم همین الان خرید این نماد را بزنید، قیمت همون لحظه فرض کنیم 1200 تومن باشه، این یعنی اینکه با همون قیمت فروشنده همون موقع بزنیم خرید.
چون ما توی پرتفوی خودمون میتونیم نماد رو بررسی کنیم و زمان فروشش که رسید بیایم به بقیه بگیم، اگر تو قیمت متفاوتی خریده باشی ممکنه اون موقع بفروشیش ضرر کنی یا هر حالت دیگه، چون ما تعداد پایین می‌زنیم خرید و مثلاً 100000 تا سهم از یک نماد رو که نمیخریم، به همین دلیل تفاوت چندانی نداره یه ریال بالاتر یا پایین‌تر؛ وقتی در کار بورسپیشرفت کردیم و مثلاً هر نماد را 400 میلیون تومان خرید زدیم اون موقع ریالش اهمیت پیدا میکند! 


چه نمادی خوبه که بخریم؟

نمادی که به اندازه کافی افت کرده باشد یا به قول بورسی ها، کف سازی کرده باشد بعد میریم میخریم و سود می‌کنیم، اگر یک نماد چندین روز پشت سر هم توی مثبت باشه و بعدش بریم بزنیم خرید ممکنه ضرر کنیم و دیگه جای رشد نداشته باشد.
وقتی یه نماد را بررسی می‌کنیم، و میخوایم ببینیم امروز که صف خرید بوده وضعش چقدر خوب بوده میریم و تعداد آدمایی که خریدن و فروختن رو نیگا می‌کنیم، مثلاً می‌بینیم 5000 تا فروشنده داشته ولی 1000 تا خریدار داشته این نماد،  خب این یعنی نماد قدرت خریدارش بیشتره پس ارزشش میره بالاتر و تضمین بهتری داره ولی برعکسش می‌بینیم 5000 تا فروختن ولی 8000 نفر خریدن، این یعنی اینکه خریدارا قدرت خرید ندارن و وضع مالیشون بده یعنی تا نماد 5 درصد بره توی سود میزنن میفروشن و نگه نمیدارن که سود خوبی بده!
نکته: اگر مثلاً 5000 تا فروختن و 5 تا خریدن چی؟ اینجا یعنی از نظر قدرت خریدار و فروشنده نماد فرقی نکرده!


خریدار حقیقی وحقوقی

اگر میزان خرید یا فروش حقوقی ها بیشتر از 25% بود باید چیکار کنیم؟ 

اگر فروش حقوقی ها بیشتر از 25% بود، میریم حجم مبنای نماد را نگاه می‌کنیم، مثلاً 20 میلیون هست؛ بعد تعداد سهم معامله شده همان روز (بالای عمق بازار نوشته، روبروی قیمت پایانی) هم نگاه می‌کنیم، اگر نزدیک به همون مثلاً 20 میلیون بود که اشکالی نداره ولی اگر مثلاً شده بود 40 میلیون، یعنی حقوقی زیاد از حد فروخته و باید خیلی حواسمون به اون نماد باشد.
برعکسش هم توی خرید هست، اگر حقوقی بیشتر از 25 درصد خریده بودن و حجم معامله همون روز بیشتر از حجم مبنا بود یعنی نماد جای رشد خوبی داره که زدن خرید (با شرط اینکه صف فروش نباشه) و میشه روی نماد حساب کرد که رشد میکنه و ارزش خرید را دارد.
اگر صف فروش بود و حقوقی بیشتر از 25 درصد زده بود خرید این یعنی حقوقی میخواسته صف رو بشکنه و جلوی افت قیمت بیشترش رو بگیره و ما کلاً نزدیک نماد هم نمیشیم.


امیدوارم این مقاله خودمونی به شما در خرید و فروش نماد در بازار بورس کمک کوچکی کرده باشد.


برچسب‌ها: بورس،خرید نماد،سیگنال خرید،خریدار حقوقی،خریدار حقیقی،حجم مبنا،قیمت پایانی

کامنت و نظرات

ثبت کامنت و نظر تنها برای کاربران سایت در دسترس می‌باشد؛ در صورتی که عضو سایت هستید، به پنل کاربری خود وارد شده و در غیر این صورت از طریق فرم عضویت، یک حساب کاربری ایجاد کنید.